Prečo treba venovať pozornosť aj spálni?

O tom, že pre kvalitný spánok je dôležité venovať veľkú pozornosť matracu je napísaných veľa článkov. Avšak, pre kvalitu spánku nie je dôležitý len matrac, ale aj prostredie v ktorom spíme. Keďže  sa v nej človek nachádza minimálne 6 hodín, je dôležité venovať jej osobitú pozornosť. Ako spálňa vplýva na spánok?

Dôležitosť farieb

Aj keď si to častokrát neuvedomujeme, dôležitosť farieb prehliadame. Podľa odborných výskumov je dokázané, že každá farba vplýva na psychiku človeka inakšie. Každý, kto si zariaďuje spálňu, si vyberá farbu najmä na základe osobného vkusu. Existuje niekoľko výskumov, ako farby na človeka pôsobia, avšak, pre nás bol zaujímavý ten, ktorý porovnával farby z hľadiska toho, ako vplývajú na kvalitu spánku. Ako tento výskum dopadol?

Testovanie podstúpilo približne 2 000 ľudí, ktorí boli sledovaní z hľadiska dĺžky spánku a spokojnosti po zobudení. Oba sledované parametre sú dosť subjektívne, avšak môžeme sa pozrieť na výsledky, ktoré výskum priniesol.

Modrá farba v spálni

Je to celkom zaujímavé, že skupina ľudí, ktorí boli umiestnení v spálni vymaľovanej na modro, spali priemerne 7 hod. a 52 min. Modrá farba vraj symbolizuje bohatstvo, pocit bezpečia a pokoj. Mala by mať upokojujúci účinok, čo by mohlo zaspávaniu napomáhať. Z hľadiska zdravia by mala upokojovať srdečný tep a  znižovať rýchlosť dýchania, preto vznikla hypotéza, že by mohla modrá farba napomáhať k lepšiemu spánku.

Ružová – purpurová

Podľa výsledkov, ľudia, ktorí spali v spálni vymaľovanej na ružovo, spali priemerne 5 hodín a 55 minút. Čo hovorí v prospech modrej farby.

Ak modrá farba nepatrí medzi vaše obľúbené farby, vo výskume dopadli podobne  dobre ako modrá, farby zelená a žltá. Dobré výsledky mala aj strieborná farba.

V spálni by sme mali používať skôr pastelové odtiene farieb oproti výrazným farbám. Jeden z dôvodov je ten, že pastelové farby pôsobia príjemnejšie a jemnejšie ako výrazné farby. Moderná je biela farba s rôznymi farebnými doplnkami.

Zabudnite na hromadenie

Mnoho ľudí používa spálňu ako skladisko. Odkladáme nepotrebné veci, ktoré už väčšinou nepoužijeme. Skúste sa riadiť pravidlom, že čo nepoužijete počas jedného roka, patrí do bazáru alebo do koša. Taktiež, zariadenie izby by malo byť jednoduché a decentné s využitím najmenšieho množstva nábytku.

Obľúbené pre ľudí je tiež to, že spálňu nahrádzajú za kanceláriu. Jedná sa o veľkú chybu, kedy si telo zvykne, že namiesto spania sa ide v spálni pracovať. Časom môžu vzniknúť problémy so zaspávaním, čo na spánok nepôsobí priaznivo.

Taktiež, ak pracujeme zo spálne, všetok stres z roboty zostáva v spálni. Pred očami máte nedokončené činnosti, končiace termíny a ostatné veci súvisiace s prácou, čo taktiež pôsobí na spánok negatívne.

Žiaden televízor

Televízor, elektronická čítačka e-kníh, notebook či iné zariadenia vyžarujúce modré svetlo potlačujú tvorbu melanoninu. Ten je pre telo dôležitý, pretože privádza pocit ospalosti. Ďalšia nevýhoda televízora v spálni je tá, že odpútava pozornosť od zaspávania. Človek je v strehu, ako sa bude dej vo filme odohrávať a dáva mu prednosť pred spaním.

Ak sa vám nedá zaspať, skúste sa prejsť do kúpeľne a znovu si ľahnúť, prípadne začnite čítať klasické knihy pred spaním.

Úložný priestor pod posteľou

Návrhári nábytku majú celkom zložitú úlohu. Navrhnúť nábytok tak, aby bol funkčný, moderný a zároveň aby ho ľudia kupovali. Postele bývajú preto vyhotovené v rôznych tvaroch, veľkostiach ale líšia sa aj funkčnými prvkami. A tu je potrebné dať si pozor – napríklad tie s úložným priestorom znejú síce dobre, avšak opak je pravdou. Tým, že získame úložný priestor pod posteľou, zabránime cirkulácií vzduchu. Táto obrovská nevýhoda sa prejavuje tým pádom na matraci, ktorý je potrebné pravidelne vetrať.

Vzhľadom na to, že človek počas spánku odvádza vlhkosť do matraca pomocou potu, a matrac nie je dobre vetraný, baktérie a iné mikroorganizmy dostanú perfektný domov pre ich existenciu. Preto si treba uvedomiť, či je lepšie ležať na dobrom matraci z hľadiska hygieny, alebo dáte prednosť odkladacím priestorom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *