Spánok po nočnej

Spánok je pre človeka veľmi dôležitý. Či ste typ človeka ranné vtáča (človek, ktorý potrebuje ísť večer skôr spať, no ráno je skoro hore), ale nočná sova (človek, ktorému vyhovuje byť do noci hore, no ráno si rád pospí) spánok vaše telo potrebuje. Ľudský organizmus už od dávnych čias je nadstavený, že cez deň by mal pracovať a počas noci spať a odpočívať. No vývoj ide dopredu a postupne prichádzala potreba nočnej práce. Sú profesie a inštitúcie, ktoré musia pracovať nepretržite. Ide o zdravotníckych pracovníkov, hasičov, policajtov, ale aj ľudí v nepretržitej prevádzke pri páse, či kúrení. Hoci príplatok za nočnú smenu na výplatnej páske vás poteší, no vaše telo spokojné nie je.

Nevýhody nočnej práce a následný nedostatok spánku

  • Kvalita spánku je narušená. Ak pracujete v noci, nespíte. Tento nedostatok musíte nahnať počas dňa a nie vždy je to možné, dostatočné a ideálne sa vyspať.
  • Nedostatočná regenerácia organizmu, môže spôsobiť oslabenie imunitného systému. Následne prichádzajú rôzne zdravotné problémy napr. ochorenie srdca, vysoký krvný tlak, bolesti hlavy, poruchy trávenia ale aj problémy so spánkom, depresie, či iné psychické problémy.
  • Narušený spánkový režim spôsobuje podráždenosť, nesústredenosť, únavu, po prebudení ťažkosti s orientáciou v čase, nervozita.  
  • Zmeny v pravidlách fungovania ako v bežnej domácnosti. Nočná práce ovplyvňuje nielen vás, ale všetkých členov domácnosti (detí, partnera, dokonca aj domáceho miláčika)

Ako sa vyspať po nočnej?

Čím je človek starší, tým má väčšie problémy spať cez deň. Kým tinedžer po prehýrenej noci, či chatovaní dokáže preleňošiť v posteli celý deň, starší človek to nezvláda. Je veľký rozdiel, či chodíte do nočnej služby pravidelne a vaše telo je na takýto rytmus zvyknuté, alebo v noci nespíte len príležitostne a váš spánkový deficit ľahšie dobehnete.

Dodržte tieto pravidlá, ak sa chcete, čo najlepšie vyspať po nočnej:

  • Pripravte si ideálne podmienky na spanie – ak máte príjemné prostredie, lepšie vaše telo zrelaxuje a aj zaspí. Obmedzte príliv svetla do miestnosti. Zatieňte, použite žalúzie. Ticho je dôležitou súčasťou kvalitného spánku. Pozatvárajte okná, vypnite televízor, mobil, zvonček pri dverách (čo ak príde poštár),… ak vám to pomôže kľudne použite pomôcky ako štuple do uší, či škrabku na oči na spanie.    
  • Choďte spať, keď ste unavený – po príchode domov z nočnej nezačnite aktívne pracovať, hoci len na chvíľu. Nepustite sa do upratovania kuchyne, varenia, čistenia auta, či pracovania v záhrade. Ak ste unavených choďte si okamžite ľahnúť. Ak sa vám stane, že nepociťujete únavu, neležte zbytočne v posteli. Prečítajte si knihu, či časopis a postupne únava príde a vy zaspíte. Ak ste po nočnej spali menej, vstali ste a po istom čase sa znovu cítite unavený, opäť si ľahnite a pospite si. Zvlášť ak idete do ďalšej nočnej služby.
  • Nedajte sa ničím vyrušovať – určite si nenadstavujte hodinky, ani na ne neustále nepozerajte. Zbytočne vás to stresuje a nemôžete spať. Neustála kontrola u vás vzbudzuje nepokoj a nepohodu. Podobne je to aj s mobilom.
  • Pozor nato, čo jete a čo pijete – v noci sa stravujte striedmejšie. Jedzte ryby, ovocie, zeleninu, mliečne výrobky. Ak pomaly sa blíži koniec nočnej služby nesiahajte po ďalšej káve, kofeinových, či energetických nápojoch. Ak si myslíte, že po poháriku vína, či niečom tvrdšom sa lepšie vyspíte opak je pravdou. Po alkohole možno rýchlejšie zaspíte, ale zvyšujete tým množstvo prebudení počas spánku. Ak chce rýchlejšie zaspať siahnite po šálke čaju. Na spánok je dobrá levanduľa, medovka, či harmanček, ktoré pôsobia upokojujúco.
  • Nie je jedno na čom spíte – ak zaspíte na tvrdom a neforemnom gauči zobudíte sa zlámaný a nevyspatý. Určite choďte spať do spálne, kde máte dobrú, nevŕzgajúcu a pohodlnú posteľ s kvalitným matracom.

Ako dlho spať po nočnej?

Koľko spánku človek po nočnej potrebuje nie je jednoznačne dané. Záleží od človeka samotného – od jeho veku, od náročnosti nočnej práce, od frekvencie nočných služieb a pod. Niekomu stačí 6 hodín vkuse, niekto musí mať 8. Niekto si po nočnej pospí tri hodiny, potom navarí, uprace a opäť si na tri hodiny ľahne. Je to úplne v poriadku. Treba však mať na pamäti, že denný spánok nikdy nemá rovnakú kvalitu ako nočný.

Ďalšie zdroje k zdravému spánku: