Aký vplyv má matrac na náš život?

O matracoch sa toho píše pomerne veľa. V rôznych článkoch sa dočítame, že na matraci trávime cca tretinu života a že je to práve matrac, ktorý má zásadný vplyv na náš život a naše zdravie. Aká je však pravda? Je to tak, že dobrý matrac je základom života a chyba pri výbere matraca sa časom negatívne prejaví na našom živote a našom zdraví? V tomto článku sa budeme venovať tomuto problému. Jeho výsledkom by malo byť lepšie porozumenie úlohe matraca v našom živote. Hneď na začiatku však musíme prísť s upozornením, že v článku nenájdete žiadne jednoznačné odpovede.

O význame kvality spánku

Dnes už hádam nikto nepochybuje o tom, že spánok je v úzkom spojení s kvalitou nášho života a zdravím.  Všetci tomuto rozumieme. Väčšina však iba na všeobecnej úrovni, a v tom je práve problém. Nejako si to uvedomuje, ale nie sme veľmi motivovaní sa tým aj riadiť.

Pre dobrý život (dobrým rozumieme to, že sa cítime psychicky dobre a zároveň sme fyzicky zdraví) potrebujeme spánok v dostatočnej kvalite a dĺžke. Toto nie je vždy je správne pochopené.

Medzi niečo ako všeobecnú vedomosť či znalosť sa považuje potreba spánku minimálne 8 hodín denne.  Toto tvrdenie však veci priveľmi zjednodušuje. Tých osem hodín neplatí pre každého a celé to vynecháva problém kvality spánku.

8 hodín denne potrebuje spať priemerný človek. Niečo ako priemerný človek však v realite neexistuje. V skutočnosti každý z nás má špecifické potreby spánku. Závisí to aj od veku. Existujú ľudia, ktorým stačí spať 5 hodín denne. Je zbytočné ich nútiť spať ďalšie 3 hodiny. Tých 5 hodín je presne to, čo ich telo potrebuje, aby dokázali optimálne fungovať. Na druhú stranu nájdeme aj ľudí, ktorí sa budú cítiť svieži iba pri minimálne 10-hodinovom spánku. Väčšina ľudí však spadá do plus-mínus spomínaných 8 hodín.

Existuje niečo, čo by sme mohli nazvať, biologická potreba spánku. Tá platí za optimálnych podmienok. Zväčša však v ideálnych podmienkach nespíme. Čím je náš spánok horšej kvality, tým ho potrebujeme viac, aby sme dokázali zregenerovať do druhého dňa.

Často sa hovorí, že človek 21. storočia spáva omnoho menej ako ľudia v minulosti. Čo sa týka kvantitatívneho vyjadrenia, tak je to pravda. Neznamená to však, že náš spánok je horší ako spánok našich predkov. Moderný človek spáva v samostatnej miestnosti, ktorá je odhlučnená. Nespí obklopený blchami, všami a ďalšími organizmami. V minulosti celé rodiny spávali v jednej miestnosti. Dokonca aj spolu s hydinou či ďalšou zverou.

Kvalitné lôžko nám umožnilo ušetriť na čase potrebnom na spánok. Má to však svoje hranice. Tie biologické jednoducho nedokážeme prekonať.

Krátkodobo si náš organizmus dokáže poradiť aj s kratším ako optimálnym množstvom spánku. Z dlhodobého pohľadu je to však veľmi nebezpečné. Toto však výber matraca ovplyvniť nedokáže. Musíte byť na sebe prísny a každý deň si dopriať vhodné množstvo spánku.

Čo dokáže matrac ovplyvniť?

Matrac priamo vplýva na kvalitu spánku na rôznych úrovniach.

Kvalitu spánku dokážu narušiť napríklad také mikróby nachádzajúce sa v matraci. Máme na mysli roztoče, baktérie a plesne. Tieto organizmy nekomplikujú život a spánok iba alergikom. Majú vplyv aj na zdravie a priebeh spánku zdravých ľudí.

Každý matrac obsahuje miliardy mikróbov. V tom v zásade nie je problém. Všade okolo nás sú mikróby. Problém vzniká v momente, kedy sa mikróby premnožia. A matrac im teoreticky poskytuje ideálne rastové a rozmnožovacie podhubie.

V matraci je teplo. Do matraca sa dostáva prach, z ktorého čerpajú potravu. Do matraca sa z nášho potu dostane aj nemalá vlhkosť, ktorá sa v matraci môže dokonca koncentrovať. Ak splníte tieto tri podmienky, mikróby zažijú ruju.

S teplom v matraci nič nespravíte. Výberom matraca však dokážete ovplyvniť prísun prachu a vlhkosti. Proti prachu by mal mať matrac kvalitný poťah.

Proti vlhkosti sa dá bojovať vzdušnosťou a prirodzenými antimikrobiálnymi vlastnosťami. Vysokú vzdušnosť majú predovšetkým pružinové matrace, keďže väčšina ich jadra je tvorená iba vzduchom. Takáto konštrukcia umožňuje plynulé odvádzanie vlhkosti do okolitého prostredia. Za vzdušné sú považované aj latexové matrace. Tie sú najlepšie pre hygienu lôžku aj z dôvodu, že latex je materiál, ktorý disponuje prirodzenými antimikrobiálnymi vlastnosťami.

Ortopedickosť matraca

Spánok je časť biologického dňa, ktorej účelom je komplexná regenerácia organizmu. Fyziologické pochody sa výrazne zmenia.  Organizmus spomalí bežné činnosti a začne venovať regenerácii. V ideálnom prípade mu nehádžete prekážky pod nohy.

To môžete robiť aj tým, že zbytočne zaťažujete chrbticu počas spánku. Tá by za ideálnych okolností mala byť počas spánku maximálne uvoľnená. Väčšina matracov však spôsobí jej prehnutie jedným či druhým smerom. Ak chcete spať v správnej polohe, investujte do ortopedického matraca. Je síce drahší, ale určite sa to oplatí. Uvedomíte si to najmä v neskoršom veku.

Medzi ortopedické matrace radíme najmä taštičkové matrace. Tie dokážu vďaka dômyselnému systému pružín reagovať na rôzne časti tela rôzne. Výsledkom je lepšia poloha chrbtice. Výborné ortopedické vlastnosti majú aj latexové matrace. Oba typy matracov sú dobré aj z pohľadu hygieny.

Related Post

Spánok po nočnej

Spánok po nočnej

1 Comment

  1. […] ortopedický môžeme označiť každý matrac, ktorý  má dostatočné ortopedické vlastnosti. Teda ortopedické vlastnosti v takej intenzite, […]

Leave a Reply