Oplatí sa investovať do značkového matraca?

Matrace nie sú žiadnou výnimkou. Aj tu sa objavuje otázka kvality a našej schopnosti ju vo výrobku rozpoznať. A to zväčša nie je vôbec jednoduché. Keď nejakej veci do hĺbky rozumieme, tak máme šancu túto kvalitu rozpoznať. Ani to však neplatí vždy. V mnohých prípadoch by ste kvalitu odhalili iba v prípade, že by ste sa do výrobku pozreli zvnútra. A to z pochopiteľných dôvodov nie je vždy možné. Len ťažko si možno predstaviť, že pri nákupe matraca vám predajca dovolí rozrezať matrac, aby ste mohli preskúmať jeho útroby. To je jednoducho nonsense.

Ako potom túto situáciu vyriešiť? Existuje niekoľko spôsobov, ako sa o to môžete pokúsiť.

Význam značky vo svete matracov

V histórii ľudstva je značka čerstvou novinkou. Je to logické. Množstvo výrobkov, z ktorými sa človek stretával, ktoré potreboval k svojmu životu, bolo iba pred storočím takmer zanedbateľné. Život a ekonomická aktivita sa odohrával v malých komunitách. Na život ste potrebovali akurát oblečenie, topánky a potravu. Oblečenie vám ušil miestny krajčír, topánky vám vyrobil miestny obuvník a potravu ste si z veľkej časti dopestovali sami. Prípadne ste sa vybrali na trh a potrebné potraviny ste si kúpili od susedov.

V takejto situácii nemalo zmysel prilepovať na výrobky nejaké špeciálne označenie. Všetko fungovalo ďaleko jednoduchšie.

Potreba odlíšiť sa od konkurencie vznikla až s rozmachom obchodu. Konkurencia začala časom hrať veľkú úlohu. Ak ste chceli niečo predať, museli ste sa snažiť odlíšiť od konkurencie. Museli ste byť lepší, inovatívnejší či lacnejší. Aby si vás zákazníci nepomýlili, a to si mohli, keďže vás nepoznali a žili ďaleko od vás, museli ste svoj výrobok vizuálne odlíšiť. Pripojiť k nemu značku.

Tento proces viedol k masívnemu rozvoju reklamného priemyslu. Dnes sme v situácii, kedy reklama, marketing a branding (marketing značky) dosahujú takých úrovní, že mnoho bizinisov je len o značke. V podstate už ani nič iné neponúkajú. Milióny zákazníkov sú značke tak lojálny, že to celé dáva zmysel.

Aká situácia je však vo svete matracov? Záleží tu na značke tak, ako napríklad v automobilovom priemysle? Či v elektronike?

Rozdiely medzi výrobcami matracov a výrobcami elektroniky (a ďalších oblastí)

Rozdiel medzi výrobcom matracov a povedzme výrobcom automobilov je veľký. Na celom svete existuje zopár desiatok výrobcov automobilov. Výrobcov matracov by ste však narátali mnohokrát viac. Ťažko povedať, koľko ich je po celej Zemi. Tisíce? Desaťtisíce?

Dôvod je v podstate veľmi jednoduchý. Vyrobiť automobil či mobilný telefón je komplikované. Zvládnu to iba veľké firmy s bohatým finančným a technickým zázemím. Šanca, že si bežný človek založí automobilku alebo firmu produkujúcu smartfóny je rovnaká ako šanca, že poletí na Venušu.

Výroba matracov je z úplne iného súdka. Výrobcom matracov sa pokojne môžete stať aj vy. Nie je to nič extra zložité. Napríklad taký jednoduchý penový matrac by ste zvládli vyrobiť aj doma. Ako? Kontaktovali by ste dodávateľa polyuretánových pien. Kuriér by vám penu dodal. Doma by ste ju akurát narezali na požadovaný rozmer. Potom by ste potrebovali ešte poťah na matrac. Ten by ste si mohli ušiť z akejkoľvek látky. Prípadne by ste si poťah objednali od ďalšieho dodávateľa. A hotovo.

Samozrejme, že pri zložitejších matracoch to nie je takéto jednoduché. V mnohých matracoch nájdete viacero druhov pien. Ktoré je potrebné zlepiť. A to nemôžete spraviť bežným lepidlom, pretože to by vylučovalo škodlivé látky. Vo väčšine matracov nájdete kombináciu rôznych materiálov – pružiny, peny, kokosové dosky a tak ďalej.

Výrobcovia komponentov matracov

Kým výrobcovia matracov zväčša len dávajú dokopy rôzne komponenty, technologické know-how stojí na výrobcoch komponentov. Čo tým presne myslíme? Ide o výrobcov pien (či už založených na polyuretáne, alebo latexe), pružinových jadier, poťahov, kokosových dosiek a podobne.

Vyrobiť špičkové pružinové jadro nie je triviálna záležitosť. Doma po večeroch sa vám to určite nepodarí. Na takúto výrobu potrebujete know how a množstvo skúseností. Kým výrobcov matracov by ste aj na Slovensku narátali niekoľko, s výrobcami pružinových jadier je to iné. Výrobcov pružinových jadier nájdete v Európe iba zopár. Aj v celosvetovom meradle je trh s pružinovými jadrami záležitosťou niekoľkých výrobcov.

Pri výrobe pien pre matrace je to trochu iné, keďže ide o relatívne jednoduchšiu výrobu – to platí najmä pri základných polyuretánových penách. Na trhu sa nachádza aj množstvo vylepšených pien založených na polyuretáne. Ich výroba je prirodzene zložitejšia. Čo je však dôležitejšie, náročný je ich vývoj. Výrobcovia pien pre matrace tak musia živiť aj vlastný výskum.

Kvalita matraca v závislosti od jeho typu

Najmä v internetovej predajni s matracmi nájdete nepreberné množstvo rôznych matracov, ktoré sa nelíšia iba veľkosťou a hrúbkou, ale aj zložením materiálov a ich skladbou komponentov.

V tejto zložitosti stále identifikujeme niekoľko základných druhov matracov – matrace vyrobené z polyuretánovej peny, matrace vyrobené z vylepšenej polyuretánovej peny, matrace vyrobené z latexovej peny, pružinové matrace.

Matrace vyrobené z polyuretánovej peny

Najväčšou výhodou polyuretánovej peny je jej nízka cena. To umožňuje výrobcov vyrábať lacné matrace. Konečnú cenu matraca dokážu ovplyvniť dizajnovaním hustoty peny. Čím je pene menej hustá, tým sa na jej výrobu spotrebuje menej surového materiálu.

Kvalita polyuretánového matraca tak závisí predovšetkým od hustoty použitej peny. Pri každom dobrom matraci by ste sa mali túto informáciu bez akýchkoľvek problémov dozvedieť.

Najlacnejšie polyuretánové matrace ponúkajú hustotu peny okolo 15 kilogramov na meter kubický. Tie najlepšie atakujú hranicu 35 kilogramov na meter kubický.

Problémom menej kvalitných (menej hustých) PUR matracov je vysoká náchylnosť na tvorbu preležanín. Preležaniny vznikajú pri všetkých penových matracoch. Ak si kúpite lacný polyuretánový matrac, tak môžete očakávať, že preležaniny na ňom začnú vznikať do troch rokov jeho života. Tieto priehlbiny na matraci majú negatívny vplyv na spánok. Okamžite, ako ich spozorujete, by ste mali matrac vyradiť s používania.

Značka pri bežnom matraci z polyuretánovej peny nie je veľmi dôležitá. Skôr ako na značku je potrebné dbať na parametre –  a to hustotu použitého materiálu. Tá má veľkú výpovednú hodnotu o kvalite celého výrobku.

Matrace vyrobené z vylepšenej polyuretánovej peny

Vylepšená polyuretánová pena sa vyrába pridávaním rôznych aditív do bežnej polyuretánovej peny. Plus treba počítať aj so špecifickými technologickými postupmi výroby. V zásade však ide o vháňanie rôznych plynov do polyuretánovej masy.

Tieto aditíva vylepšujú rôzne charakteristiky polyuretánovej peny – vrátane jej hustoty a mechanických vlastnostní. Takýmto postupom možno zvýšiť hustotu materiálov.

Medzi najznámejšie vylepšenia patrí tzv. studená pena či pamäťová pena. Áno, aj obľúbená pamäťová pena je v podstate polyuretánová pena. Pamäťová pena bola vyvinutá v 60-tych rokoch minulého storočia americkou vesmírnou agentúrou NASA. Pôvodne slúžila ako čalúnenie v raketoplánoch. Do matracov sa dostala až v 90-tych rokoch minulého storočia. Jej pomalé uvedenie do našich spální súviselo s vojenským tajomstvom a neskôr s vysokou cenou výroby peny.

Situácia pri vylepšených penách je o niečo zložitejšia ako v prípade klasických polyuretánových pien. Tiež tu však platí, že hustota materiálu má výrazný vplyv na úžitkové vlastnosti a životnosť matraca. Nie je to však všetko. Vylepšené peny majú často nielen odlišné zloženie, ktoré nikto nevie garantovať, ale aj inú štruktúru. Takéto peny môžu byť napríklad perforované.

Presné zloženie vylepšenej peny sa samozrejme v popise produktu nedozviete, pretože ide o obchodné tajomstvo. Väčšinou sa musíte spoľahnúť na hustotu materiálu a názov peny. Názov peny však je väčšinou nič nehovoriaci marketingový výraz. Zvyčajne sa dozviete, že ide o Super penu, Flexi penu, alebo výraz „pena“ je nahradený anglickým ekvivalentom „foam“.

Pri vylepšených formách pien záleží na značke viac ako pri bežnej pene. Dôležitá však nie je značka výrobcu matracu, ale značka výrobcu peny. Asi sa pýtate, ako bežný človek zistí výrobcu peny v matraci? Dobrý výrobcovia matracov (a predajcovia) túto informáciu udávajú priamo v popise výrobku. Zvyčajne sa aj tým chvália, čo nie je vôbec zlá vec. Ak je však v matraci použitá menej kvalitná pena, alebo pena nejakého neznámeho ázijského výrobcu, tak je jasné, že výrobca to nebude zbytočne hádzať zákazníkovi pred oči. V každom prípade aj takýchto situáciách by dobrý predajca mal vedieť tieto dôležité informácie bez väčších problémov poskytnúť. Zistiť to ide takmer vždy. Ibaže by predajca mal na predajni výrobky od výrobcu,  o ktorom dokopy nič nevie. Aj toto sa samozrejme stáva – takýmto obchodoch je však lepšie sa vyhnúť.

Matrace vyrobené z latexovej peny

Latexová pena sa vyrába vulkanizáciou latexu. Z veľkej časti ide o prírodný latex. Do neho sa niekedy pridáva aj syntetický latex – podľa tvrdení výrobcov je to z dôvodu vylepšenia úžitkových vlastností.

Prírodný latex sa získava z kaučukovníka. Pestuje sa predovšetkým v Juhovýchodnej Ázii, odkiaľ sa dováža aj do Európy. Následne je latex vo špeciálnych formách vulkanizovaný.

Výrobou latexových pien sa v Európe nezaoberá až tak veľa výrobcov. Pri posudzovaní kvality latexového matraca je opäť potrebné dbať na hustotu materiálu. Hustejší latex = lepší latex. Latexové peny bývajú perforované, čo má vylepšiť ich vzdušnosť. Značka výrobcu latexovej peny je tu opäť dôležitejšia ako značka výrobcu matraca. Parametre latexovej peny sú však dôležitejšie ako značka výrobcu peny.

Pružinové matrace

Moderný pružinový matrac je kombináciou penového a pružinového matraca. Na pružinové jadro je nalepená pena, ktorá umožňuje pohodlné ležanie na matraci. Pružinové jadro je základným kameňom celého matraca – určuje podstatné vlastnosti matraca. Pozornosť je potrebné venovať aj penám – v zmysle uvedenom v tomto článku.

Pružinový matrac môže mať dve podoby – môže byť taštičkový alebo klasický. Klasický pružinový matrac má jadro vyrobené z množstva navzájom prepojených pružín. Jadro taštičkového matraca je vyrobené z množstva samostatných pružín. Každá jedna pružina je zašitá do textilného obalu. Spojené sú iba tieto textilné obaly – taštičky.

V minulosti boli pružinové matrace spojené s typickým vŕzganím. Dnes však špičkoví výrobcovia dokážu vyrobiť také pružinové, ktoré vydrží desaťročia bez vŕzgania.

Problém je v tom, že vy ako zákazník nemáte šancu takéto jadro posúdiť. Musíte sa preto spoľahnúť na značku. Na svete existuje iba zopár firiem, ktoré sa venujú výrobe taštičkových jadier (aj klasickým pružinovým jadrám). Pri výbere matraca je dobré si všímať aj parametre pružinového jadra – najmä hustotu pružín.

Jeden komentár k “Oplatí sa investovať do značkového matraca?”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *