Ako odolať marketingovým trikom predajcov matracov?

Kedysi bol nákup nového matraca jednoduchou záležitosťou. Prišli ste do obchodu, kde mali vystavených zopár matracov, ktoré sa líšili akurát tak veľkosťou. Prípadne ste mali na výber pružinový, alebo penový matrac. Nič komplikované. Výber bol pohodlný a rýchly. Na trhu pôsobila jedna či dve spoločnosti, ktoré nemali veľký dôvod sa púšťať do najrôznejších marketingových súbojov.

Trh prakticky so všetkými výrobkami, nielen matracmi je v súčasnosti, omnoho rôznorodejší. Totižto vyrobiť matrac dnes už nie je žiadny väčší problém. Stačí nakúpiť komponenty a nejako ich dať dokopy. A matrace navyše nemajú týchto komponentov až tak veľa. Dostať na trh nový matrac tak nie je veľmi komplikované. Tuto to však nekončí. Takýto matrac je potrebné v prvom rade predať. V priestore, kde je veľké, ba až obrovská konkurencia, to však nie je vôbec jednoduché.

Každý výrobca v takejto situácii stojí pred otázkou, ako sa odlíšiť od konkurencie do takej miery, že si zákazník všimne jeho matrac a vyberie si ho do spálne. Spoliehať sa na náhodu – že si zákazník vyberie práve ten matrac, zvyčajne nevedie k úspechu.

Základný problém je v tom, že za normálnych okolností matrac veľmi od konkurencie nedokážete odlíšiť. Matrace sa zväčša podobajú ako vajce vajcu. Teda ak si odmyslíte ich veľkosť. Každý matrac je vyrobený buď z pružín alebo peny. To sú vnútorné komponenty, ktoré zákazník za bežných okolností nevidí. Povrchové vrstvy sú opäť peny. Ani tie však zákazník nevidí, pretože matrac je zabalený do poťahu. Potenciálny zákazník je tak v kontakte prakticky iba s poťahom matraca. V lepšom prípade možnosti predaja mu dávajú príležitosť si na matrac ľahnúť či sadnúť. Toto sa to však všetko končí.

Ako by ste však v takejto situácii odlíšili dva matrace? Pomôže vám marketing. Zákazníka musíte presvedčiť, že váš matrac je lepší ako susedný matrac, ktorý vyzerá úplne rovnako. Ako na to?

Zvláštne názvy pre bežné materiály

Povedzme, že matrac je vyrobený z bežnej polyuretánovej peny trochu lepších parametrov. Polyuretánová pena je polyuretánová pena. V očiach zákazníka ju však môžete prikrášliť. Nazvete ju napríklad Super pena, Flexi pena či Ultra pena. Aký matrac by ste si vybrali? Matrac s polyuretánovou penou alebo matrac vyrobený z Ultra peny? Veď ultra pena by sa nevolala ultra, keby nebola v niečom výnimočná? Však?

Základným problémom predaja takých výrobkov je to, že si ich zákazníci môže porovnávať. A tomu sa snažia výrobcovia a predajcovia logicky zabrániť. Ak by ste mali pred sebou dva matraca vyrobené z totožnej polyuretánovej peny, tak by ste si logicky vybrali ten lacnejší. Jediným faktorom rozhodnutia by bola cena. A verte tomu, že takáto situácia neviedla k veľkým ziskom výrobcov/predajcov. Preto vznikne takáto situácia – budete tlačený do toho, aby ste si vybrali medzi matracom zo Super peny a matracom z Ultra peny? Ultra, alebo Super? To bude asi závisieť od toho, či ste s fanúšikom Supermana alebo od toho, ako ste ráno vstávali. Výrobcom a predajcom je to prakticky jedno – dôležité je, aby ste sa nerozhodovali objektívne.

Ako teda postupovať?

V prvom rade je potrebné ignorovať marketingové názvy materiálov. Každý predajca by vám mal vedieť poskytnúť informácie o zložení matraca. Mal by vám tak vedieť povedať, čo to vlastne tá Super či Ultra pena je. A nielen to.

Kvalita použitého materiálu

Nie je pena ako pena. Nie je pružina ako pružina. Toto platí aj rôznych ďalších materiáloch používaných na výrobu matracov. Prirodzene platí, že chceme matrac vyrobený z maximálne kvalitných materiálov za čo najnižšiu cenu.

Napríklad pri penách je dôležitou charakteristikou kvality hustotu. Čím hustejší materiál, tým lepšie. Čím hustejší materiál, tým sa pri jeho výrobe spotrebovalo viacej suroviny. Pri penových matracoch sa však túto informáciu nie vždy dozviete. Z jednoduchého, už spomínaného dôvodu – aby ste si nevedeli matrace ľahko porovnať. Dobrý predajca však tieto informácie vždy uvádza. Prípadne vám ich vie zistiť. Ak to nevie, tak radšej choďte do inej predajne.

Hustotu penových matracov začína niekde na 15 kilogramoch na meter kubický. Tie najlepšie dosahujú až 30 kilogramov na meter kubický. Rozdiel medzi 15 a 30 kg/m3 je výrazný. Hustota ovplyvňuje napríklad aj životnosť matraca.

Pri zisťovaní kvality použitých pružín je situácia omnoho zložitejšia. Je dobré, keď má matrac vyššiu hustotu pružín. Pozor – vždy je potrebné porovnávať hustotu a nie  absolútny počet pružín v matraci. Hustota pružín vám však nič nepovie o kvalite pružinového jadra matraca. Informáciu o kvalite viete zistiť iba nepriamo. Dôležité je, kto je výrobcov. Nezáleží však na tom, kto je výrobcom matraca. Treba si zistiť, kto je výrobcom pružinového jadra. Dobrí predajcovia matracov nemajú problém uvádzať výrobcov použitých komponentov. Tí ostatní sa za to hanbia a čakajú, že vás to nezaujíma.

Veľmi častou chybou pri kúpe nového matraca je nepozornosť pri garančných podmienkach. Záruka nie je vždy zárukou. Štandardná záruka sú dva roky. V tejto dĺžke je definovaná zákonom. Akákoľvek dlhšia záruka závisí od výrobcu. A veľa výrobcov ponúka limitovanú dlhú záruku. To znamená, že po povinných dvoch rokoch máte záruku, ktorá sa vzťahuje iba na určité veci. Väčšina ľudí toto zistí až pri snahe o uplatnenie záruky.

1 komentár k “Ako odolať marketingovým trikom predajcov matracov?”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *